به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از گذشت حدود یک هفته از فوت مرتضی پاشایی، خواننده ۳۰ ساله موسیقی پاپ کشور، دیگر کمتر کسی است که نام او را نشنیده باشد. هرچند این خواننده جوان طرفداران و مخاطبان زیادی داشت و پیش از مطرح شدن بیماری و خبر فوت او نیز بسیاری افراد او را میشناختند و ترانههایش را گوش میدادند اما امروز همه جا در محافل خصوصی و عمومی، رسانههای داخلی و خارجی یا مجازی و مکتوب صحبت حضور گسترده و غیرقابل انتظار مردم در مراسم تشییع جنازه او و دیگر مراسمهای یادبود وی در سراسر کشور است.
حضور پررنگ جوانان در این مراسم باتوجه به سهم کمی که در جامعه و در بخشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی درنظر گرفته شده، شاید صدایی ازسوی این نسل برای دیده شدن به نظر بیاید یا آنکه از تفاوت علایق و قهرمانان این نسل از آنچه انتظار میرفت؛ تلقی شود.
آنچه طرفداران مرتضی پاشایی پس از فوت او رقم زدند، حضوری بود که شاید کمتر در مراسم مشابه برای دیگر بزرگان فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی دیده شده بود برهمین اساس نظر یک جامعهشناس، یک رفتارشناس و یک استاد ارتباطات اجتماعی را در مورد این پدیده جویا شدیم.
به افراد مورد علاقه جوانان نیز احترام بگذاریم
مصطفی فروتن، رفتارشناس اجتماعی نیز با تاکید بر اینکه وقوع این پدیده قطعا چند عاملی است؛ به محبوبیت پاشایی به عنوان یک خواننده، تاثر شهروندان به دلیل فوت این جوان از بیماری سرطان، حضور دیگر خوانندگان و افراد مشهور در مراسم تشییع جنازه پاشایی به عنوان برخی دلایل حضور گسترده مردم در مراسم فوت مرتضی پاشایی اشاره میکند.
این رفتارشناس اما به برخی عوامل تاکید بیشتری دارد: «ممکن است که این واکنش حاوی این پیام از سوی جوانان باشد که به افراد مورد علاقه ما نیز احترام بگذارید.»
فروتن حضور گسترده مردم برای گرامیداشت هنرمندان را امری طبییعی میداند و اظهار میکند: «آنچه سوال برانگیز است استقبال کم جوانان از دیگر مراسمهای گرامیداشت بزرگان جامعه است.
ما در دورانی هستیم که نسل جوان ما نسبت به ارزشهای نسل پدران خود ناآگاهند. زمانی که برای فوت مرحوم مهدوی کنی ۲ روز عزای عمومی اعلام میشود، نسل گذشته میداند که برای شخصیتی مانند ایشان دو روز تالم جامعه امری بدیهی است؛ اما سیاستگذاران نتوانستهاند این افراد را به نسل جوانان بشناسانند.
اگر سیاستگذاران بدون بزرگنمایی به شناساندن انسانهای ارزشمند جامعه به نسل جوان بپردازند و از طرفی دیگر به ارزشهای جوانان نیزاحترام بگذارند، دیگر چنین اتفاقاتی، شبهه و تعجب در جامعه ایجاد نمیکند.»
فروتن همچنین نقش رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی همچون «لاین» و «وایبر» را نیز در ترغیب افراد به حضور در این مراسم پررنگ میخواند و در کنار آن نیز به نبود فضای مناسبی برای تخلیه روانی جوانان اشاره میکند: «ایجاد مدیریت صحیح و در زمینه ایجاد فضایی مناسب برای تخلیه روانی و هیجانی جوانان باید در دستور کار مسولین قرار بگیرد.»
فضای اجتماعی معاصر تغییر کرده است
مسعود کوثری، استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران نیز در تحلیل خود از این پدیده، تغییر مساله فضایاجتماعی معاصر را مطرح میکند: «چه در ایران و چه در کشورهای غربی نسبت به گذشته تغییراتی ایجاد شده به صورتی که تجمع مردم در این دوران بیش از اینکه بر پایه تعلقات سیاسی و پایگاههای اجتماعی و طبقاتی اتفاق بیفتد، بیشتر حول مسائلی است که از جنبههای سرگرمی (fun) برخوردار است.
البته باید این نکته را نیز درنظر گرفت که آنچه رخ داده است، آخرین نمونه این گونه مراسم نخواهد بود؛ هرچند که میتوان گفت جامعه ایران تقریبا نخستین تجربه خود در این زمینه را پشت سر گذاشته، بنابراین ابتدا باید اجازه داد تا نخبگان به تحلیل در این موردبپردازند و سپس به واکنش در این زمینه بپردازیم.»
وی هنچنین اشاره میکند که شکاف میان فرهنگ رسمی و غیررسمی در این اتفاق به نمایش گذاشته شده است اما تاکید میکند که این مورد را نباید الزاما سیاسی و دهانکجی به احزاب تعبیر کرد.»
http://vista.ir/news/18442678/%D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%A7-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF%D8%9B-%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%9B-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B4%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF